Skräddarsydd design

Mälarvillan producerar bostäder i framförallt Västmanland, Södermanland och Uppsala. Deras kunder består av främst privatpersoner men även företag och markägare anlitar Mälarvillan.

Uppdragsbeskrivning

Inför början på vårt samarbete hade Mälarvillan genomfört ett varumärkesarbete tillsammans med en annan extern konsult. Vi fick möjligheten att utifrån det arbetet ta fram en grafisk profil. Därefter genomfördes en mängd grafiska produktioner för att ersätta marknadsmaterialet med material i den nya profilen. Uppdraget bestod av grafisk produktion, copy writing, webbutveckling och kommunikationsstrategi.

Genomförande

En av Mälarvillans stora kommunikativa utmaningar var att förmedla att de inte säljer kataloghus som ser likadana ut. Istället var deras starkaste konkurrensfördel att husen anpassas efter tomtens förutsättningar, kundens behov och kundens smak. Detta var ett budskap som återkom i all produktion som vi producerade.

Under denna period tog vi fram ett flertal säljenheter, exempelvis inspirationskataloger, broschyrer, annonser, tavlor och affischer. Vi producerade även material till mässor såsom mässmontrar, rollups, beachflaggor och liknande.

I samband med varumärkesskiftet designade vi en ny webbplats åt Mälarvillan från grunden. Den tidigare webbplatsen var spretig, otydlig och svår att hålla uppdaterad. Den enkla innehållsstruktur vi arbetade fram bygger på en tydlig kundresa. Designen följer samma resa.

Designen har tagit sin utgång i den grafiska profil som tagits fram. Färgblock varvas med tydliga bilder på människor, material och hus. Designen är gjord utifrån ett tydligt UX-perspektiv där färger, formulär och knappar har diskuterats och reviderats innan slutligt förslag låg till grund för utvecklingen.

Designen är modulär och går att utveckla vidare vid förändring i behov eller innehåll. Vi har tagit inspiration från användarbeteendet att scrolla igenom en sida uppifrån och ner när vi söker inspiration.

  • En helt annan pilsner på Pitcher's

    Pitcher’s öppnade i december ett helt nytt koncept – nöjeslokalen World of Activities med tillhörande restaurang och pub. Vårt uppdrag har varit att öka kännedomen kring Pitchers och lansera det helt nya konceptet.

    Läs mer
  • CaseDesign, Print
    Nytt case – avnjutes kylskåpskallt

    I samband med att Carlsberg tog fram en ny visuell identitet arbetade vi om layouten för deras personaltidning. Tidningen, som precis bytt namn till Carlsbergare, skickas ut till alla anställda vid Carlsberg Sverige.

    Läs mer
  • Forskning för framtiden

    Forskningen får ta för sig i ny kampanj för Mälardalens högskola.

  • Tala är silver, tiga är Google?

    Sundar Pichai visar Google Assistant och förklarar Duplex på Google I/O.

  • CaseDigitalt, Trend
    Vad är WCAG och varför behöver jag bry mig?

    Om du ansvarar för en webbplats för en offentlig verksamhet så kan du ha hört talas om WCAG, tillgänglighetsdirektivet, webbdirektivet eller liknande. Nu reder vi ut det.

    Läs mer
  • Färre val konverterar bättre

    Hur mycket frihet är för mycket frihet?

  • CaseDesign
    Dabbling in the crafts
  • En påtagligt parant madame

    Ett rykande färskt restaurang-koncept tillsammans med Let Me Be Frank

  • CaseStrategi
    Ett uppdrag med spänning

    Varumärkesarbete för Mälarenergi Elhandel.

    Formulering och anpassning av varumärkesessens för Mälarenergi Elhandel Utveckling av kommunikationsplattform

    Läs mer
  • CaseStrategi
    Från jobb till framtid

    Mälardalens högskolas nya varumärkesposition.

  • Logistik i kubik

    Publik webbplats för m4gruppen

    Navii har designat, formgett och producerat en webb med tydligt fokus och tydliga mottagare.

    Läs mer
  • Jag ska bli högskolestudent

    Nationell studentrekryteringskampanj för Mälardalens högskola.

  • Ambassadörer för entreprenörer

    Ny identitet till företagsinkubatorn Create.

  • Mer än bara müsli!

    Förpackningsdesign, namngivning och branding för en nyttigare müsli.

  • B:26 – Framtidens kontor?

    Koncept och varumärkesstrategi för Kungsleden.

    Som en grundläggande utgångspunkt har vi betraktat Byggnad 26 som ett potentiellt varumärke, ett platsvarumärke som vi också definierat i arbetet.

    Läs mer
  • Why abs, when you can have kebabs?

    Visuell identitet och förpackningsdesign till Västerås Kebab.

  • Hela kretsloppet

    Visuell identitet och webb åt El-Kretsen.

  • Att designa för samhällskritiska verksamheter

    Informativ webb till Storstockholms brandförsvar.

    Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund med tio samarbetande kommuner i Stockholmsområdet som svarar för 1,2 miljoner människors trygghet.

    Läs mer
  • Jättens nya skrud

    Nationell omprofilering av Sängjättens butiker.

  • Alla hjärtans dag. På riktigt.

    Att göra en god gärning då och då stärker ditt varumärke.