Foreign branding – flirt eller appropriering?

Foreign branding är en marknadsföringsstrategi. Tanken är att det är mer gynnsamt för varumärket att låta målgruppen tro produkten eller tjänsten har ett annat ursprungsland än det verkliga. Ett slags marknads-appropriering om man så vill.

Foreign Branding

Denna strategi är vanligt förekommande i icke-engelsktalande länder där många varumärken använder engelska namn. Detta görs ofta i syfte att verka lite mer internationell. I många länder använder t.ex. många kosmetik- och modemärken franska eller italienska namn. Även japanska, skandinaviska och andra namn används i både engelska och icke-engelsktalande länder för att uppnå en specifik effekt. Nedan följer några välkända exempel:

Pret en Manger – Den brittiska smörgåskedjan fick det franska namnet "redo att äta”.
Häagen-Dazs – Glasstillverkaren som har ett nordiskt-klingande namn, grundades av judisk-polska invandrare Reuben och Rose Mattus i Bronx, New York.
Möben – ett varumärke som tillhör det engelska företaget Moben Kitchens, som vill anspela på den högre kvaliteten hos tyska och skandinaviska kök.
Giordano – ett Hongkong-baserat klädmärke, trots det italienska namnet.
Matsui – Japanskt-klingande varumärke som återfinns hos återförsäljaren Dixons i Storbritannien.
Ginsu – knivar med Japanskt-klingande namn (Ginsu, Kanji: 銀 簾; Hiragana: ぎ ん す), men är gjorda i USA av Douglas Quikut.
Berghaus – Brittiskt outdoor-varumärke (LD Mountain Centre) som bytte namn till ett mer tyskklingande namn för att marknadsföra sina egna produkter.
Frusen Glädjé (Min favorit!) – Ett glassvarumärke som med lite knackig svenska skapades i USA av Richard E. Smith och köptes senare av Kraft Foods.
Superdry – Ett brittiskt klädföretag som marknadsför sig som japanska genom att använda grammatiskt oriktig japansk text och japansk branding.


Frusen Glädjé


Inte alltid en given succé

Ibland fungerar taktiken ypperligt, men ibland behöver företagen tänka till lite. Till exempel kan ett kinesiskt företag med framgång kan exportera elektroniska apparater med tysk-klingande namn, men kan ha mycket svårare att sälja kosmetika under fransk-klingande varumärken. Vissa namn kan till och med väcka anstöt på nya marknader utanför hemlandet. Nedan följer ett par exempel på namnbyten som var mer eller mindre nödvändiga (Många bilmärken konstigt nog).


Honda Fitta

 

Mitsubishi Pajero fick byta namn till Montero i Spanien och spansktalande länder. Pajero är nämligen spansk slang för en som masturberar. Mitsubishi fick ursprungligen namnet Pajero från pampaskatten, Leopardus Pajeros. Honda Fit skulle ursprungligen heta "Fitta", men namnet förkortades och på vissa marknader gavs ett helt nytt namn efter att man upptäckt att fitta är ett vulgärt ord för det kvinnliga könsorganen på flera nordiska språk.
SEAT Málaga marknadsfördes i Grekland som Seat Gredos, ordet Malaga ansågs mycket lik "malaka", ett vanligt grekiskt svärord för en som onanerar.
Den amerikanska snabbmatskedjan Taco Bell sålde tidigare en burrito som ursprungligen heter "Chilito". När många blev medvetna om att det namnet användes som en slangord för en liten penis, ändrades dess namn till “Chili-cheese burrito".
Ford Maverick var avsedd att marknadsföras i Brasilien som Ford Pinto, men ingen i Brasilien förstod att namnet syftade till en hästras, eftersom pinto (en liten kyckling) är en brasiliansk informell term för “penis”.
I Kroatien, Serbien, Bosnien och Montenegro kunde Nestlé inte sälja snabbkaffet Kenjara eftersom namnet påminner om ordet för att tömma tarmen.
Hostmedicin-tillverkaren Vicks fick heta Wick i Tyskland för att undvika för mycket likhet med det tyska ordet “wichsen" som betyder "att onanera".

Ett dubbeleggat svärd.

Oavsett vänliga och uppriktiga intentioner kan användandet av foreign branding vara ett dubbeleggat svärd. Autenticitet är idag ofta avgörande för ett varumärke ska vara relevant för målgruppen. När varumärkets syfte ligger i linje med kundens identitet uppstår autenticitet (vilket ligger i betraktarens ögon). Kunden väljer då att associeras med varumärket, därför att "det är som dem.” Utöver detta viger konsumenter idag i allt större utsträckning uppmärksamhet åt “made in”-information. Till exempel visar undersökningar på att ungefär en fjärdedel av konsumenterna baserar sina köp på var en produkt faktiskt tillverkats. 

Vill du veta med om foreign branding, namngivning eller annat gällande varumärkesbyggande, hör av dig till oss!

 

  • Steplock steppar upp – med ny grafisk profil
  • Framåt Västerås

    Västerås Ishockeyklubb slipar inte bara skridskor inför nästkommande säsong, de slipar även till deras grafiska yttre.

    Läs mer
  • Lära för livet

    Filmproduktion för Mälardalens Högskola

  • En helt annan pilsner på Pitcher's

    Pitcher’s öppnade i december ett helt nytt koncept – nöjeslokalen World of Activities med tillhörande restaurang och pub. Vårt uppdrag har varit att öka kännedomen kring Pitchers och lansera det helt nya konceptet.

    Läs mer
  • Skräddarsydd design

    Grafisk design och produktion för Mälarvillan.

  • CaseStrategi
    Ett uppdrag med spänning

    Varumärkesarbete för Mälarenergi Elhandel.

    Formulering och anpassning av varumärkesessens för Mälarenergi Elhandel Utveckling av kommunikationsplattform

    Läs mer
  • CaseStrategi
    Från jobb till framtid

    Mälardalens högskolas nya varumärkesposition.

  • Logistik i kubik

    Publik webbplats för m4gruppen

    Navii har designat, formgett och producerat en webb med tydligt fokus och tydliga mottagare.

    Läs mer
  • Jag ska bli högskolestudent

    Nationell studentrekryteringskampanj för Mälardalens högskola.

  • Ambassadörer för entreprenörer

    Ny identitet till företagsinkubatorn Create.

  • Mer än bara müsli!

    Förpackningsdesign, namngivning och branding för en nyttigare müsli.

  • B:26 – Framtidens kontor?

    Koncept och varumärkesstrategi för Kungsleden.

    Som en grundläggande utgångspunkt har vi betraktat Byggnad 26 som ett potentiellt varumärke, ett platsvarumärke som vi också definierat i arbetet.

    Läs mer
  • Why abs, when you can have kebabs?

    Visuell identitet och förpackningsdesign till Västerås Kebab.

  • Hela kretsloppet

    Visuell identitet och webb åt El-Kretsen.

  • Att designa för samhällskritiska verksamheter

    Informativ webb till Storstockholms brandförsvar.

    Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund med tio samarbetande kommuner i Stockholmsområdet som svarar för 1,2 miljoner människors trygghet.

    Läs mer
  • Alla hjärtans dag. På riktigt.

    Att göra en god gärning då och då stärker ditt varumärke.