Dags att reparera varumärket efter Black Friday?

Artikel på artikel berättar hur explosionsartat handeln ökat under Black Friday-hysterin. Som butik eller e-handlare är det inte helt otänkbart att du jublandes har firat goda försäljningsresultat och vunna mål. Sett ur ett kortsiktigt perspektiv får vi lov att gratulera.

Ett varumärke byggs inte på en dag. Däremot kan det raseras på mindre tid än så. Om inte helt och hållet så bit för bit. Bara i november har vi, genom e-postutskick, sms-reklam och annonser som trängts, blivit uppmanade att konsumtionsfira de lånade högtiderna Singles Day och Black Friday följt av Cyber Monday. Dessutom har handeln adderat dagar för en hel Black Week av nedsatta priser som lockar till köp. Snart börjar december och med det årets mest handelsintensiva månad, åtminstone historiskt sett.

Vad anser konsumenterna om dessa varumärken nu? Vad kommer de att anse om några veckor eller om några år? 

Fler och fler vill konsumera på ett mer hållbart sätt. Det är en trend som du kortsiktigt kan ignorera – men som på lång sikt kommer sluka de stora handelsjättarna. Allt annat är egentligen otänkbart.

Sugen på förändring? Kul! Här kommer ett gäng tips:

1. Ta inspiration från de som gjort det bra. 

ASKET valde att helt stänga sin webbutik under Black Friday. Dessutom lanserade de en utförlig guide kring att laga och ta hand om kläder för att de ska hålla längre.

”Om tjugo år kommer vi att se tillbaka på Black Friday som vi ser på rökning idag – ingen kan påstå att det inte är skadligt” Jakob Dworsky, medgrundare ASKET (via ehandel.se)


Mat.se jobbade på samma tema och stängde sin webbutik för att istället uppmana kunderna att ta tillvara på den mat de har. För att inte bara medvetandegöra konsumtionen utan även för att arbeta mot matsvinnet.


Naturkompaniet struntade i REA-erbjudanden. Istället bjöds alla in att vaxa ett par kängor gratis i butiken. Kampanjen gick varm på Facebook och väckte många positiva reaktioner. 

2. Hitta era värderingar som varumärke

Det går inte att bara göra det som uppfattas som rätt. Den bluffen genomskådas snabbt. Att vara ett värderingsdrivet företag, eller rentav ett företag som jobbar med social impact, ställer extremt höga krav på verksamhetens alla delar men ger, om det hanteras rätt, tusenfalt tillbaka.

Hur? Att dela värderingar med en kund ger goda förutsättningar för att skapa ambassadörer som promotar varumärket åt dig. Dessutom är det en stor möjlighet för att attrahera och behålla de där medarbetarna som ger det lilla extra (eller att locka fram det lilla extra hos de medarbetare ni har).

3. Håll dig uppdaterad

Det finns många bra källor till goda tips om hållbar konsumtion. Använd det som underlag för ert förändringsarbete, för era erbjudanden, för ert värderingsarbete. Vi gillar Medveten Konsumtion lite extra som samlat en mängd tips. Det är ett bra ställe att börja på.

4. Tänk nytt (eller gammalt)

Det finns flera fantastiska företagsmöjligheter kring hållbar konsumtion. Att arbeta för en mer cirkulär ekonomi är inte bara en potentiell väg till konsumenternas hjärta utan även en reell potentiell intäktskälla. Genom att erbjuda tjänster som håller en produkt användbar eller att inkludera modulärt tänkande i produktutvecklingen ger det möjligheten att behålla kunden längre. Det ger också möjligheten att ta mer betalt för det kunden får är av högre värde.

Ett sådant exempel (som vi gärna promotar flera gånger om) är studio Jonas Hedstrm. En skräddare i Västerås som förutom att sy upp kläder som håller länge också lappar och lagar det du redan har för att minska behovet av nytt så långt det går.

Filmen har vi gjort.

Med det sagt vill vi såklart att ni hör av er. Just nu har vi ett specialerbjudande på rådgivning. Halva priset om du kontaktar oss innan årsskiftet.*

*Disclaimer: Eventuella REA-erbjudanden i det här inlägget är ej att betraktas som äkta. Men kontakta oss gärna ändå.