Ambassadörer för entreprenörer

Västerås Science Park och Munktell Science Park i Eskilstuna fick, år 1998, på eget initiativ samt genom Mälardalens Högskola, Västerås Stad, Eskilstuna Kommun och respektive länsstyrelse, uppdraget att starta och driva en länsövergripande företagsinkubator med syftet att öka kommersialiseringstakten i kunskapsintensiva bolag med tillväxtpotential.

Vi anlitades då för att bygga upp den kommunikativa delen för företagsinkubatorn. I uppdraget låg varumärkesutveckling, namngivning, grafisk produktion, reklam och webbdesign.

Det förväntade resultatet:

  • Skapa kännedom om den nya företagsinkubatorn hos aktörerna inom innovationssystemet i Sörmland och Västmanland.
  • Få ett kommunikativt namn på inkubatorn.
  • En långsiktigt fungerande grafisk profil, med tydlig differentiering från övriga aktörer, t ex Västerås Science Park, Munktell Science Park, Almi med flera.
  • Närvaro genom PR aktiviteter i regional TV, radio och press.
  • Löpande produktion av trycksaker.

Genomförande

Initialt genomfördes en workshop med det team som var ansvariga för att bygga upp inkubatorn. Där fick vi all information om deras uppdrag och vad ägarna/intressenterna hade ställt som krav och förväntningar på den framtida inkubatorn. Vi fick ta del av vision, mål och budget.

I och med vårt djupa samarbete med Västerås Science Park hade vi en mycket fördjupad insikt och förståelse för hur innovationssystemen fungerar – vi hade redan en mental problemformulering klar.

Det övergripande uppdraget genomfördes i följande steg:

  • Informationsinhämtning/analys.
  • Utveckling av varumärkesstrategi.
  • Namngivning.
  • Grafisk profil.
  • Trycksaksproduktion/webbdesign.
  • Lansering genom PR, annonsering i tryckt media samt i digitala kanaler.
  • Löpande produktion av material för event och aktiviteter samt löpande PR stöd.

Resultatet

Create är etablerat och vida känt inom Sörmlands- och Västmanlands respektive innovationssystem. Create har blivit noden för affärsidéer med tillväxtpotential och för bolag med avknoppningar. Det är till Create som näringslivscheferna i kranskommunerna skickar sina lovande bolag. Att just satsa mycket på hög kännedom gör att inflödet till Create fungerar bra. Inom ramen för projektet har våra PR aktiviteter genererat ca 500 tkr i medievärde för Create.

2016

Under 2016 arbetade vi med Create i ett uppdrag som handlade om att re-definiera, ompositionera och förpacka varumärket Create Business Incubator. Här tydliggjorde vi värderingar och visioner som grund för fortsatt kommunikationsarbete. Vi arbetade även fram och formulerade en ny kommunikationsplattform. Allt för att bemöta de omvärldsförändringar som skett sedan starten.

I workshops klarlades varumärkets essens och kalibrerades ytterligare i enlighet med den dagliga verksamheten. Idag har Creates varumärke sin grund i att de är en entreprenörscoach som genom affärsmässig personlighet, nyfikenhet och engagemang, utmanar och utvecklar företag till presterande bolag som är rustade för att möta samtidens och framtidens realiteter.

Creates vision formulerades och tog följande uttryck: I en ständig strävan att hitta/se/tydliggöra morgondagens affärer, utmanar och utvecklar Create entreprenörer och företag.

Kommunikationsplattformen har sin utgångspunkt i att Create är ambassadörer för entreprenörer, vilket mynnar ut i en möjlig uppmanande kommunikation externt: ”make your mark as an entrepreneur”.

Med ovanstående som grund utvecklades en ny grafisk profil som har implementerats.

  • En helt annan pilsner på Pitcher's

    Pitcher’s öppnade i december ett helt nytt koncept – nöjeslokalen World of Activities med tillhörande restaurang och pub. Vårt uppdrag har varit att öka kännedomen kring Pitchers och lansera det helt nya konceptet.

    Läs mer
  • CaseDesign, Print
    Nytt case – avnjutes kylskåpskallt

    I samband med att Carlsberg tog fram en ny visuell identitet arbetade vi om layouten för deras personaltidning. Tidningen, som precis bytt namn till Carlsbergare, skickas ut till alla anställda vid Carlsberg Sverige.

    Läs mer
  • Forskning för framtiden

    Forskningen får ta för sig i ny kampanj för Mälardalens högskola.

  • Tala är silver, tiga är Google?

    Sundar Pichai visar Google Assistant och förklarar Duplex på Google I/O.

  • CaseDigitalt, Trend
    Vad är WCAG och varför behöver jag bry mig?

    Om du ansvarar för en webbplats för en offentlig verksamhet så kan du ha hört talas om WCAG, tillgänglighetsdirektivet, webbdirektivet eller liknande. Nu reder vi ut det.

    Läs mer
  • Färre val konverterar bättre

    Hur mycket frihet är för mycket frihet?

  • CaseDesign
    Dabbling in the crafts
  • En påtagligt parant madame

    Ett rykande färskt restaurang-koncept tillsammans med Let Me Be Frank

  • Skräddarsydd design

    Grafisk design och produktion för Mälarvillan.

  • CaseStrategi
    Ett uppdrag med spänning

    Varumärkesarbete för Mälarenergi Elhandel.

    Formulering och anpassning av varumärkesessens för Mälarenergi Elhandel Utveckling av kommunikationsplattform

    Läs mer
  • CaseStrategi
    Från jobb till framtid

    Mälardalens högskolas nya varumärkesposition.

  • Logistik i kubik

    Publik webbplats för m4gruppen

    Navii har designat, formgett och producerat en webb med tydligt fokus och tydliga mottagare.

    Läs mer
  • Jag ska bli högskolestudent

    Nationell studentrekryteringskampanj för Mälardalens högskola.

  • Mer än bara müsli!

    Förpackningsdesign, namngivning och branding för en nyttigare müsli.

  • B:26 – Framtidens kontor?

    Koncept och varumärkesstrategi för Kungsleden.

    Som en grundläggande utgångspunkt har vi betraktat Byggnad 26 som ett potentiellt varumärke, ett platsvarumärke som vi också definierat i arbetet.

    Läs mer
  • Why abs, when you can have kebabs?

    Visuell identitet och förpackningsdesign till Västerås Kebab.

  • Hela kretsloppet

    Visuell identitet och webb åt El-Kretsen.

  • Att designa för samhällskritiska verksamheter

    Informativ webb till Storstockholms brandförsvar.

    Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund med tio samarbetande kommuner i Stockholmsområdet som svarar för 1,2 miljoner människors trygghet.

    Läs mer
  • Jättens nya skrud

    Nationell omprofilering av Sängjättens butiker.

  • Alla hjärtans dag. På riktigt.

    Att göra en god gärning då och då stärker ditt varumärke.