Tonårsparty för Ikea

Den svenska möbeljätten gör allt för att hålla sig relevant, speciellt för den lite yngre målgruppen. I ett nytt samarbete med design och ingenjörsbolaget Teenage Engineering har de nu släppt en produktlinje som riktar sig till en yngre publik och innehåller allt du behöver i underhållningsväg för att kicka en fet fest.

“We know that for younger people spontaneity is key. The idea of gathering some friends could become a reality in minutes. What is then needed at home? Or maybe you want to bring along the party somewhere else?” säger Michael Nikolic, kreativ ledare på IKEA Range & Supply.

“We know that for younger people spontaneity is key."

Teenage Engineering ligger bakom moderna klassiker som Pocket Operator och OD-11, som är en vidareutveckling av Stig Carlssons ikoniska högtalare och orthoakustiska design. Bolaget har även designat H och R i samarbete med Raven.

Insikterna kring hur viktig del musik spelar i människors liv har varit startpunkten för kollektionen FREKVENS när IKEA utforskar hur man kan designa lösningar för att ha kul. Kollektionen innehåller bland annat en elektronisk “kör”, en vinylspelare, festbelysning och allt annat du behöver för att ha fest när som helst och vart som helst.

Att få ditt varumärke att sticka ut från konkurrenterna är en av de största utmaningarna för vilket företag som helst. Ett effektivt sätt att ta marknadsandelar och öka varumärkeskännedomen är att samarbeta med ett annat varumärke. Här kan även de minst sannolika produkterna eller tjänsterna hitta synergier (Typ Virgin och OnePiece). Men ett sådant drag behöver vara fördelaktigt för båda parter och se till att respektive varumärke kan antingen ta nya positioner eller stärka en existerande position (Typ Apple och Nike).

IKEA har en tydlig strategi för att hålla varumärket relevant och de har en drös med andra samarbeten uppradade, med bland annat Virgil Abloh/Off-White och Ben Gorham/Byredo. Om dessa samarbeten uppfyller löften om att stärka eller förflytta IKEAs position återstår att se.

FREKVENS finns tillgänglig från februari 2019. Läs pressreleasen här.