To want or not to want

Nokia fick nog ett och annat ögonbryn att höjas förra året då de släppte en uppdaterad variant av deras smått ikoniska 3310. Den har superlång batteritid och självklart Snake. Men nu släpper alltså Nokia en uppdaterad "banan-telefon" (eller Matrix-telefon) med det självklara modellnamnet 8110 4G.

Nokia har nu lyckats med något som de andra jättarna kämpar med att få till – habegär! Ur varumärkessynpunkt har Nokia alla rätt just nu. Vi dras till produkterna med ett primärt emotionellt begär snarare än ett rationellt utvärderande. Med detta visar Nokia att ett varumärke har möjlighet att överleva över tid och bygga barriärer mot konkurrenter på ett effektivt sätt. Vi ser med spänning fram emot det gamla varumärkets uppvaknande.

Och om du, som så många andra, jagar minimalism i livet är den helt klart ett steg i rätt riktning. Den kommer fortfarande kunna köra Facebook och mail, så den ska kanske ses som en gateway-produkt för dem som inte riktigt vågar gå över till Punkt MP01.

8110 4G håller 20 dagar på en laddning eller för 8 timmars samtalstid. Och med ett pris som landar strax under 1000-lappen kommer den att kunna agera som den ultimata festival-luren eller varför inte extraluren i båten, bilen eller i stugan.

Tiden då man suktade efter en ny mobiltelefon verkar vara tillbaka.

I choose the yellow pill!