Nya roller på marknadssidan

Det har hänt mycket sedan reklam producerades à la Mad Men. När magi skapades av en copywriter/art director-duo. Då det gick att vinna marknadsandelar med billboards. Rollerna har förändrats, kompetenser har breddats, tillkommit och gått i graven. Med det har också förväntningarna på vad en reklambyrå ska klara av.

Känner du dig förvirrad? Låt oss reda ut några av begreppen.

Growth Marketer

Även kallad Growth Hacker, Head of Growth, Growth Lead m.m.

Growth Hacking är en strategisk utgångspunkt som växt fram ur tech intensiva startups. Grundprincipen är att driva tillväxt genom samarbete över gränserna från marknadsföring, produktutveckling, kundsupport och teknik. Genom en datadriven, experimentell hållning testas budskap, formgivning, produktfunktionalitet och användargränssnitt för att se vad som ger bäst resultat. Målet är att hela tiden göra små förbättringar. Alltid baserade på kundens beteende och behov (eller pains and gains).

Customer Success Manager

Att behålla en kund är flera gånger mer kostnadseffektivt än att hitta en ny. Detta är grunden till den stora vågen av Customer Success Manager-roller som implementerats i både startups och mer etablerade organisationer. Målet är att få kunden att lyckas använda er produkt eller tjänst på det mest optimala sättet för att säkerställa att kunden blir nöjd och återkommer eller stannar kvar. Rollen varierar men är generellt gränsöverskridande, ofta från kundtjänst/-support genom projektledning till försäljning. Arbetet sträcker sig från att analysera hur kunden gör till att ta fram metoder, utbildningar och stöd för att hjälpa kunden men också att studsa insikterna tillbaka till produktchefer och liknande.

Chief Experience Officer

User Experience (UX) har blivit ett etablerat begrepp inom webb och digitala tjänster och handlar om användarupplevelsen. UX sätter målgruppen i fokus. Något som ger resultat. Med den utgångspunkten är det enkelt att förstå varför flera bolag börjar lyfta in en person i ledningsgruppen som ansvarar för just upplevelsen av företagets produkter och tjänster. Rollen adderar kundinsikter till produktutveckling och kommunikation.

Head of Marketing Automation

Även kallat Head of Marketing System, Marketing Automation specialist m.m.

En roll med lika delar logiska algoritmer och säljande budskap. Marknadsautomation handlar om att i första ledet identifiera kundbeteende och hitta de optimala situationerna där kunden är mottaglig för reklambudskap. I andra ledet om att sätta upp argumentstyrd, automatisk marknadsföring som möjliggör personifierade meddelanden utan en större insats.

Några titlar som (borde) gått i graven

Kontaktman

Kan hända att det fanns någon enstaka kontaktkvinna (om du känner någon, please let us know!). Men kontaktmannens roll gränsade till en kundansvarig säljare. En person som helt enkelt har kontakt med kunden. En ganska klumpig omväg i flera fall när förslag ska bollas mellan kund och byrån.

Tryckfaktor

Eller kort och gott faktor. Person på byråsidan eller tryckerisidan som agerar mellanhand mellan kund och tryckeri. En slags tryckmäklare. Idag är tryckbeställningsförfarandet ofta enklare (hallå web-to-print) och det finns en hel uppsjö med yrkesroller på tryckerierna som hjälper kunderna att hitta det bästa alternativet.