Jättens nya skrud

Sängjätten är ett väletablerat varumärke över hela Sverige. Under 2016 blev de uppköpta av holländska Beter Bed Holding NV där de i samma veva uppdaterade den grafiska profilen med ny logotyp och nya varumärken. Den grafiska profilen togs fram av en holländsk byrå som även stod för övergripande idéarbete kring fotografier, produktion av reklamfilmer och liknande.

Med utgångspunkt i det material som togs fram fick vi i uppdrag att genomföra appliceringen av den nya profilen över hela Sverige. Uppdraget inkluderade även tryckbeställningar och annonsinlämningar. Uppdraget påbörjades i oktober 2016 och pågick till och med juni 2017. Den grafiska produktionen innefattade dels produktion av tryckoriginal för öppettider, fönsterfolieringar och logotyper, men också produktion av instruktioner för placeringar och montering. Instruktionerna vi tog fram för skyltproduktion och foliering användes som utgångspunkt och anpassades senare av skyltleverantören för att fungera för respektive butikslokal.

I samband med att Beter Bed tog över verksamheten i Sverige byttes sortimentet ut för att stämma överens med sortiment i övriga Europa. Vårt uppdrag blev här att, tillsammans med en 3D-modellerare, visualisera den nya butiksinredningen och ta fram ett skyltprogram som på ett tydligt sätt särskiljde de olika varumärkena i butiken. Alla varumärken hade sin egen grafiska profil att ta hänsyn till färger och logotyp.

Sängjätten annonserade veckovis under vintern 2016-2017 i ett flertal dagstidningar över hela Sverige. Vi producerade annonserna löpande, ofta med kort varsel då erbjudanden gärna fastslogs av kund så nära inpå annonskampanjen som möjligt.

  • Forskning för framtiden

    Forskningen får ta för sig i ny kampanj för Mälardalens högskola.

  • Tala är silver, tiga är Google?

    Sundar Pichai visar Google Assistant och förklarar Duplex på Google I/O.

  • CaseDigitalt, Trend
    Vad är WCAG och varför behöver jag bry mig?

    Om du ansvarar för en webbplats för en offentlig verksamhet så kan du ha hört talas om WCAG, tillgänglighetsdirektivet, webbdirektivet eller liknande. Nu reder vi ut det.

    Läs mer
  • Färre val konverterar bättre

    Hur mycket frihet är för mycket frihet?

  • CaseDesign
    Dabbling in the crafts
  • En påtagligt parant madame

    Ett rykande färskt restaurang-koncept tillsammans med Let Me Be Frank

  • Skräddarsydd design

    Grafisk design och produktion för Mälarvillan.

  • Logistik i kubik

    Publik webbplats för m4gruppen

    Navii har designat, formgett och producerat en webb med tydligt fokus och tydliga mottagare.

    Läs mer
  • Jag ska bli högskolestudent

    Nationell studentrekryteringskampanj för Mälardalens högskola.

  • Ambassadörer för entreprenörer

    Ny identitet till företagsinkubatorn Create.

  • Mer än bara müsli!

    Förpackningsdesign, namngivning och branding för en nyttigare müsli.

  • B:26 – Framtidens kontor?

    Koncept och varumärkesstrategi för Kungsleden.

    Som en grundläggande utgångspunkt har vi betraktat Byggnad 26 som ett potentiellt varumärke, ett platsvarumärke som vi också definierat i arbetet.

    Läs mer
  • Why abs, when you can have kebabs?

    Visuell identitet och förpackningsdesign till Västerås Kebab.

  • Hela kretsloppet

    Visuell identitet och webb åt El-Kretsen.

  • Att designa för samhällskritiska verksamheter

    Informativ webb till Storstockholms brandförsvar.

    Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund med tio samarbetande kommuner i Stockholmsområdet som svarar för 1,2 miljoner människors trygghet.

    Läs mer
  • Alla hjärtans dag. På riktigt.

    Att göra en god gärning då och då stärker ditt varumärke.