Nödig industridesign

Hur kommer det sig att vi i väst med våra ynka en eller två knappar misslyckas att ge ett tydligt, intuitivt gränssnitt till våran vanligaste hygienupplevelse?

I begynnelsen hade toaletter en funktion och livet var lätt. En knapp, en spak, ett vred, en kedja. In tågade miljömedvetenheten och viljan att inte spola med onödigt mycket vatten. Gott så långt men sen blev det svårt. Till toabesöket lades nu momentet att avgöra hur mycket vatten ditt ärende behöver för att undanröja alla bevis. Fortfarande inte så svårt men sen ska du också realisera ditt val, med toalettens design som enda vägledning.

Två tydliga och diametralt motsägelsefulla designmönster etablerades:

  • Vattenmängden indikeras av formen
    Knapparnas utformning säger något om mängden vatten som respektive knapp ger. Större knapp = mer vatten. Har man tur ackompanjeras knapparna av någon slags ikoner, men dessa ska av någon anledning vara så diskreta som möjligt, helst bara en relief.

  • Det ska vara svårare att göra av med mer vatten
    Det är onödigt att slösa med vatten, därför ska det val som gör av med mindre vatten premieras och lyftas fram, det ska helt enkelt vara lite krångligt att slösa. Större knapp = bättre val, krångligare interaktion, = mer vatten. Ibland antyds det att man skall trycka ner båda knapparna, men vem vet egentligen?

Här är vi nu. Kan du med stort förtroende avgöra vilken knapp som avser vilket ärende av följande?

Vi kan bättre än så här.

Design skall inte överföra produktens problem till användaren.

En del av problemet är sannolikt vår egen prydhet. Vi vill inte prata om vår avföring och vi vill inte att vår toalett påminner oss om den, även om det mest intuitiva skulle vara en ikon föreställande en bajskorv.

Ska man blicka framåt så kan jag tänka mig att vi kommer att se nya kreativa lösningar på problemet. Smarta toaletter som helt sonika väger det du producerat och spolar därefter, biometriska chip som informerar toaletten om din aktivitet, toaletter som lär sig din rytm.

Framtiden är ljus.