Det är insidan som räknas. Eller?

Uber har ett nytt utseende. Igen. Men har de ett nytt varumärke?
I ett försök att signalera säkerhet och tillgänglighet framför maskulinitet har Uber en ny logotyp och profil. Detta sker alltså mindre än tre år sedan företaget gjorde om sin profil förra gången.

Att skapa en unikt visuell identitet som återspeglar ditt företags personlighet och skapar positiva associationer är något som vi på Navii jobbar med dagligen. Vi jobbar också med det som, egentligen, avgör om din logotyp ses på med varm åtrå eller avsky – varumärket.

Nu undrar ni kanske vad jag pratar om, ”varumärke och logotyp, är inte det samma sak”?

Nej. Det är det inte!

Varumärket är den kollektiva samlingen intryck du som person har införskaffat dig genom att utsättas för twitter-rants av VD’n, produkten i sig, reklamfilmer, CSR-aktiviteter, personen bakom kassan. Ja ni förstår. Listan kan göras lång men kan alltid trattas ner i fyra kontaktvektorer: produkt, miljö, beteende och kommunikation.

När vi pratar varumärkesarbete innefattar det oftast arbete i alla vektorer, lite olika beroende på hur och var din målgrupp primärt upplever ditt varumärke. Att arbeta om logotyp och profil hamnar i den fjärde och sista vektorn; kommunikation. Alla vektorer är beroende av varandra. I en reklamspot (kommunikation) är det inte ovanligt att se fin inredning (miljö) höra en voice-over som pratar om företagets härliga bemötande (beteende) och goda mat (produkt). Det är alltså viktigt att leverera på en konsekvent nivå i alla dessa vektorer. Allra viktigast när kunden, på grund av en anledning du kanske inte ens rår på, är missnöjd. Då ställs du inför ett riktigt varumärkes-lackmustest.





Den nya logotypen och profilen är en del av Ubers större rebranding-strategi som leds av Wolff Olins. Uber vill inte vara en Ayn Rand-arketyp längre (rationell egoism, individualism, kapitalism). Uber vill vara det sätt du reser in i framtiden.

Att stora bolag skapar egna typsnitt är något vi behandlat tidigare och i Ubers fall har man har hittat inspiration i de supertydliga trafik-typsnitten DIN och Highway Gothic och skapat det egna typsnittet Uber Move.



“Unfortunately, with all the communications being so focused on this competitive mind-set, a lot of people are blind to the impact of Uber in other parts of the world. We tried to tell a global mobility story,”

Forest Young, creative director på Wolff Olins

Allt detta låter ju fint, men kommer Ubers nya VD Dara Khosrowshahi klara av att ladda varumärket med positiva associationer genom alla kontaktvektorer? Det återstår att se.


 
Läs mer om rebrandingen hos Uber