Dabbling in the crafts

Dabl. brinner för hantverket bakom hårvård och styling. Målet är att utveckla hårstylister, frisörer och makeup-artister till att bli bäst på sitt hantverk.

Genom att förmedla upplevelser i form av utbildningsresor och event som skapar inspiration, attraktion och passion finns det en plattform för personer i branschen att träffas och utvidga sitt nätverk. Uppdraget vi fick av dabl. innebar:

  • Varumärkesdefinition / varumärkesplattform
  • Budskapsformulering
  • Namngivning
  • Grafisk form
  • Webbdesign och utveckling av webb

Namnet bottnar i kundens egna tilltalsnamn men har även en betydelse i ordet ”dabble” som betyder att ta del av en aktivitet, med en viss ödmjukhet. Man är med och bidrar. Alltså det som kunden gör i sin bransch.

Den grafiska profilen tar avstamp i vad Dabl. erbjuder branschen. Svalorna, som är flyttfåglar och en symbol för resande, knyter samman den resa som Dabl. erbjuder sin kunder. Färgen är framtagen för att ge ett seriöst och klassiskt uttryck men med en mjuk känsla.

Webbsidan vi tog fram till dabl. är en enkel sida med kontaktinformation. I tillägg till den tog vi även fram en webbsida till kommande event som kunden producerar. Denna sida använder sig av samma känsla och färg som den grafiska profilen så att man enkelt känner igen sig och förstår vem det är som står bakom eventet.

Under eventet som var i mars var Navii med och talade i panelen om vikten av god design och hur man bör tänka när man formger.



  • CaseDesign, Print
    Nytt case – avnjutes kylskåpskallt

    I samband med att Carlsberg tog fram en ny visuell identitet arbetade vi om layouten för deras personaltidning. Tidningen, som precis bytt namn till Carlsbergare, skickas ut till alla anställda vid Carlsberg Sverige.

    Läs mer
  • Forskning för framtiden

    Forskningen får ta för sig i ny kampanj för Mälardalens högskola.

  • Färre val konverterar bättre

    Hur mycket frihet är för mycket frihet?

  • En påtagligt parant madame

    Ett rykande färskt restaurang-koncept tillsammans med Let Me Be Frank

  • Skräddarsydd design

    Grafisk design och produktion för Mälarvillan.

  • Logistik i kubik

    Publik webbplats för m4gruppen

    Navii har designat, formgett och producerat en webb med tydligt fokus och tydliga mottagare.

    Läs mer
  • Jag ska bli högskolestudent

    Nationell studentrekryteringskampanj för Mälardalens högskola.

  • Ambassadörer för entreprenörer

    Ny identitet till företagsinkubatorn Create.

  • Mer än bara müsli!

    Förpackningsdesign, namngivning och branding för en nyttigare müsli.

  • B:26 – Framtidens kontor?

    Koncept och varumärkesstrategi för Kungsleden.

    Som en grundläggande utgångspunkt har vi betraktat Byggnad 26 som ett potentiellt varumärke, ett platsvarumärke som vi också definierat i arbetet.

    Läs mer
  • Why abs, when you can have kebabs?

    Visuell identitet och förpackningsdesign till Västerås Kebab.

  • Hela kretsloppet

    Visuell identitet och webb åt El-Kretsen.

  • Att designa för samhällskritiska verksamheter

    Informativ webb till Storstockholms brandförsvar.

    Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund med tio samarbetande kommuner i Stockholmsområdet som svarar för 1,2 miljoner människors trygghet.

    Läs mer
  • Jättens nya skrud

    Nationell omprofilering av Sängjättens butiker.